Czarny Piątek, czyli wszystko, co warto wiedzieć

Black Friday co roku przypada na koniec listopada. Za jego początek przyjęło się określać pierwszy tydzień, który ma miejsce po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Dlaczego? Bo Czarny Piątek wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i to właśnie tam rozwijał się od lat 50. XX wieku. Warto przy tym zauważyć, że początkowo był to jedynie jeden dzień w roku, w którym sklepy decydowały się na ogromne obniżki cen swoich produktów. Jednak wraz z rozwojem popularności Black Friday zaczął rozciągać się na dłuższy okres i tak obecnie mamy możliwość kupowania tańszych produktów nie przez jeden dzień, a nawet przez dwa tygodnie lub więcej. Co kupimy taniej podczas black week 2022? Czy promocje są faktycznie tak kuszące i atrakcyjne?

Współczesny Black Friday

Współczesny Black Friday przeistacza się w Black Week, czyli tydzień lub dłuższy okres dużych promocji i rabatów na artykuły wszelkiej maści. Pierwsze zniżki pojawiają się około 25 listopada, a ostatnie można wyłapać jeszcze w okolicach Mikołajek (6 grudnia). Sklepy doskonale zdają sobie sprawę, że przełom listopada i grudnia to czas, w którym konsumenci najczęściej decydują się na świąteczne zakupy. Dlaczego więc nie przyciągnąć ich do siebie atrakcyjnymi rabatami? Z marketingowej strony jest to świetna zagrywka, gdyż spora część kupujących z racji na “okazję” zdecyduje się kupić nie jeden czy kilka potrzebnych im produktów. Zamiast tego do swojego koszyka dołoży kolejne, które nie znajdowały się na ich zakupowej liście, co oczywiście zwiększy zyski danej firmy. A konsument, mimo że zaoszczędził na poszczególnych produktach, zapłacił więcej, aniżeli początkowo miał zapłacić. 

Siła reklamy

Obecnie Black Friday czy Black Week to potężne hasła reklamowe, które działają z wielką siłą na wyobraźnię konsumentów. Przyjęło się, że to opłacalne święto zakupów, w trakcie którego kupimy praktycznie wszystko za mniejszą cenę. Takie podejście rozbudza chęć złożenia większych zamówień i, mimo że firmy przeceniają swoje produkty, to w finalnym rozrachunku liczba kupujących i sprzedanych produktów jest tak duża, że działanie promocyjne przynosi jedynie większy przychód, a za tym i większą rozpoznawalność.